Azoknak, akik megfordultak a házban szeptemberben, nyilván feltűnt a talányos és gigantikus XYZ plakát az udvaron. Hátha nem derült ki, most elmondom, a három betű, három fiatal hölgy, három különböző, ám mégis kapcsolódó útját, közös akarását szimbolizálta, mint a Descartes-féle koordinátarendszer három iránya (mellyel bizonyára mindenki találkozott).
A három hölgy frissen végzett a MOME tárgyalkotó szakján és kiállítási helyszínt keresve kerültek hozzánk. Természetesen szívesen fogadtuk őket – már csak azért is, mert az egyikük itt lakik.
Egy kérésük volt, hogy szeptember 5-től 20-ig azt csinálhassanak itt, amit szeretnének, átalakíthassák a környezetet úgy ahogy ők látják jónak (és persze megígérték, utána visszaállítják az eredeti állapotot).
Az „alkut” kemény munka követte. A MOME minimál dizájn szellemében nagyjából semmi nem maradt a helyén, fúrtak, faragtak, villanyt szereltek, rengeteget kísérleteztek, végül is az ódon barokk tér hangulatát ötvözték azzal a különös látásmóddal, amelyet gondolom az egyetemen sajátítottak el… És az eredmény az Ékszerek Éjszakája 2020-as rendezvénysorozatának két díja lett: az alapító csapat legjobb kiállításnak ítélt díja, valamint a Hype and Hyper különdíj. Az eredmény különösen tiszteletreméltó ha arra gondolunk, hogy nyolcvan kortárs hazai ékszertervező 31 különböző helyszínen kiállított alkotása között érték el.
Itt jegyezzük meg, hogy természetesen a házban működő Arany Oroszlán Kulturális Egyesület is hozzájárult a költségeikhez, méghozzá a Belváros-Lipótváros, Budapest Főváros V. kerület Önkormányzatától, kulturális célokra kapott támogatás terhére.
Tekintettel arra, hogy nálam sokkal értelmesebben leírta az eseményt Mayer Kitti a HYPEANDHYPER oldalán a Parafától az építési hálóig, bemutatjuk a HYPEANDHYPER-díj nyerteseit című cikkében, tisztelettel átveszek tőle néhány részletet:
Kísérletező kedv, bátorság, alázat. Leginkább ezekkel a szavakkal jellemezhetjük Balázs Eszter Anna, Jeney Judit és Seres Eszter ékszertervezőket, akik néhány héttel ezelőtt egy különleges kiállításon mutatták be munkáikat az Ékszerek Éjszakája közönségének. Már akkor, ott, a pince sötétjében világossá vált számunkra: ezekre a lányokra érdemes odafigyelni!
Az idei Ékszerek Éjszakája eseménysorozat hivatalos médiapartnereként a HYPEANDHYPER is ott volt a szeptember 18.-ai kiállításmegnyitón és díjátadó ünnepségen, melyen a legizgalmasabb kiállításért járó díjat az XYZ névre keresztelt tárlat érdemelte ki. A három fiatal alkotó, Balázs Eszter Anna, Jeney Judit és Seres Eszter ékszerei frissek és vagányak, méltán érdemelték ki nemcsak a HYPE-szerkesztőség, de a közönség figyelmét is.
A HYPEANDHYPER-díj nyertes ékszertervezői (balról jobbra): Jeney Judit, Balázs Eszter Anna, Seres Eszter, valamint Mayer Kitti, a HYPEANDHYPER szerkesztője az Ékszerek Éjszakája díjátadó ünnepségen (fotó: Piti Marcell)
Ha egy ismeretlen embernek kellene mesélnünk az Ékszerek Éjszakájáról, egész biztosan az XYZ lenne az egyik kiállítás, amelyről beszámolnánk – ez a minitárlat tökéletes mintapéldája annak, mennyi mindent jelenthet a kortárs ékszer. Tárgyakat, melyek sokkal inkább hasonlítanak szoborhoz vagy egy látványos performanszhoz használt kellékhez, mintsem a hétköznapok során megszokott divatkiegészítőkhöz. Tárgyakat, melyek nemesfém helyett mosogatószivacsból, építési hálóból vagy parafából készülnek. Tárgyakat, melyek a szokatlan kialakításnak és anyaghasználatnak köszönhetően újszerű élményben részesítik viselőjüket (s ahol a viselés mint jelenség is sok szempontból megkérdőjeleződik vagy felülíródik). Tárgyakat, melyekkel óvatosan ismerkedünk, amelyeket meg akarunk fejteni. Erre az izgalmas játékra invitálta a nézőt az általunk is díjazott XYZ-kiállítás.
A Papnövelde utca egyik bérházának sötét pincéjében „világító ékszerek” fogadtak bennünket. A – szó szerint – reflektorfénybe állított tárgyakkal csak lassan kezdtünk el barátkozni: hívogatott minket a kőszerű koszorú, az egymásba kapaszkodó, légiesen könnyed körök és a játékszerre emlékeztető színes, vidám gyűrűk csoportja. A bérház udvarán látott, gigantikus méretű takarófóliára jól rímeltek a kiállítótérben felállított installációs elemek, az Ytong-téglából és üveglapból épített asztalok. Ám az XYZ nem csupán a tárgyakról szól: mesél egy új, fiatal ékszertervező generációról is.
Jeney Judit alumínium ékszerei
Balázs Eszter Anna, Jeney Judit és Seres Eszter története évekkel ezelőtt kezdődött el a MOME falai között, ahová mindhárman a fémműves OKJ-s képzés elvégzését követően érkeztek. A két Eszter már a fémműves kurzuson megismerkedett egymással, az egyetem harmadik évére pedig – az egyébként is kis létszámú évfolyamból – mindössze ők hárman maradtak, és szereztek fémműves diplomát idén nyáron. Amennyire sok közös vonás van bennük, annyira különböznek is egymástól, s ilyen szempontból telitalálatnak tekinthetjük a kiállítás címadását is: a három alkotó más-más háttérrel, egy közös origóból indult el a térbeli koordinátarendszer három tengelyén.
Tihanyi Karcsi megnyitón készült képei:
Szántó Gerzson fényképei szintén a megnyitóról:
Be First to Comment